只今、リメイクにハマり中! Enjoy remaking!


旦那様が学生時代より着ていた剣道着をやっと新しいのと交換するので捨てることになりました
ちょうど、ステンドグラス用のバッグがなかったので、生地も厚いし捨てずにお稽古バッグを作り変えることにしました

My husband will change his “KENDO” uniform and threw away old one.
I am just looking for thick fabric for a lesson bag and an apron for stained glass and this fabric taste was just I wanted.
Then I was going to remake his “KENDO” uniform to my things.


剣道着の上着の部分でバッグです
表地は長年の汗と洗濯で色あせていたので、内側を表側に利用
手持ちのひもは袴の紐でした、切った袖口の部分でポケットを作りました

Lesson bag
It used to tops of uniform.
I used inside it because outside had some demerged from “KENDO” lesson and color was fade-out by sweat and washing for longtime.
Handles were “Hakama’s” belt and pockets were sleeves.


こうして見ると見るからに剣道着

It just looks like “KENDO” uniform.


細々としたものや大きなガラスも切らずにそのまま出し入れが簡単なように、前たての部分にチャックをつけて開くようにしました

I put zip on front. It is easy for put things out and in.


後ろには斜めにもう1本紐をかけました
教室まで自転車で通っているのですが、どうしても肩掛けだとずりずり落ちるのが気になるので、反対側の肩にも掛けられるように補助の紐をつけてみました
ちなみに、これは昔懐かしい教科書とかを十字に束ねて持ち運びしていたもの。名前は何と云うのか忘れてしまいましたが…
イデアは良かったのですが、紐の調節がしづらいので”カッチ”っと出来るプラスチックの部品に交換する予定です

Many stained glass staffs are so heavy and used to bag was easy to slip my shoulder when I go to lesson by bike.
Then I put another belt on buck side for support.


そして、袴はステンド用のかっぽう着に
多少のガラスの破片が飛んでも生地が丈夫なので心配なし、色も濃いので見分けやすいです
こちらも色あせしていたので裏側を表として利用
布地の折り端に赤いラインがあり、それがまたアクセントに

I did remake “Hakama” to apron.
This is also use fabric inside out. This dark color is easy to find tip glasses and thick fabric keeps out from tip glass too.


後ろはこんな感じ
袴の所に着いていた変なヘラみたいなパーツがかわいかったので後ろを止めるボタン代りに利用しました
作業中、邪魔になるのでポケットを後ろにつけました

This is back side.
I put pocket on back side. It is very useful when you want something out from pocket during your works.