明けましておめでとうございます A Happy New Year 2012


昨年、後半は日々の生活に追われブログ更新もお休みした上、新年のご挨拶も遅れてしまいましたが、今年もがんばりますので宜しくお願いします

I was very late to say a new year’s greeting and I didn’t write my blog long time. But I am a fine and I start to write my blog today.

色々とたまってはいるのですが、まずは新年らしいブログを先に

12月30日 30th Dec. 2011


お正月飾りを飾ります

I decollate some decollations for a coming new year.
It is like you decollate Christmas reace on the door in England.

こちらに来てからずっと、良くしていただいている、お友達のお父さんが門松を作ってくださいました。とっても立派で今年は福がたくさん舞い込みそうな気がします。
2012年は辰年なので夏にメトロポリタンで買ったドラゴンの人形と大好きな恐竜の置物を飾ってみました

Our friend’s father made a “Kadomatsu” for us. It is so beautiful.
“Kadomatsu” is like a Christmas wreath in England.
We will have much of lucks in this year.
I decollated a dragon which I bought at the Metropolitan museum in N.Y. last summer and my favorite dinosaurs with “Kadomatsu”.
Because of this year is a dragon year.


12月31日 31th Dec. 2011
みそか お年取り last day of 2011


これが今年の我が家のおせちです。今年は少なめにしました

There are our new year’s dishes. I made small amounts.
My husband’s mother and sister came last few days and we had big meals a lot, and I made only few dishes for a coming new year.

まずは水色の四角いお皿から時計回りにごまめ、紅白なます、高野豆腐、たたきごぼう、黒豆、お煮しめ松前漬け、ぶりの照り焼き、栗きんとん

Each special dish has special meaning.


今年の黒豆は、妻である土井信子さんが亡き夫、土井勝さんのレシピを引き継いだものを参考にしました。お砂糖がたくさん入った方がふっくら上手に煮上がるとありましたが、甘すぎると沢山食べれないので、お砂糖だけはレシピの70%程度にしました。鍋も土鍋でストーブにかけてコトコト煮ることに。出来上がりはご覧の通り、しわなく上手に煮れましたが、柔らかさはまちまち。おまめに対して土鍋が大きすぎたせいか、ストーブでは火力が弱かったせいか、黒豆はまだまだ研究の余地ありです。ただし、甘さ加減ややわらかすぎないお豆もバクバク食べたい私たち好みなので、均一に煮れたらそれでいいかな〜
ちなみに古釘も鉄も入れなかったので色はいまいちです
大量の煮汁はのどに良いということで、お豆と一緒に食したり、昼間ホットミルクと合わせて飲んでみています。結構イケますよ

“Kuro-mame” is our favorite. I made this by new recipe this year. It looks and taste O.K. but some beans cooked well but other beans bit hard. I need more practice.
There are always left much broth when after I cooked “Kuro-mame”. I heard about this broth is good for throat and we take some broth with hot milk. It is taste good!


1月1日 1st Jan. 2012
元旦 new years day


前夜、食べすぎだったので、出し忘れた伊達巻とかまぼこをお供にホウレンソウたっぷりのお雑煮

We ate also new year’s special dishes are “Zoni” , some “Datemaki”s and some “Kamaboko”s in the new year’s morning.

すっかり、鶏肉を買い忘れカツオとシイタケのだしであっさりのお雑煮
忘れた頃に、今年のお雑煮は鶏肉がなかったと言われてしまいました

I forgot to buy a chicken for stock then I made stock from fish and dried mushrooms.
It was nice but my husband said “I didn’t eat any chickens this year yet!” few days ago


1月2日 2nd Jan. 2012


今年は思い切って、大阪に新春歌舞伎を観に行きました
海老蔵は始めて観たのですが、夜の部は一人5役も演じるせいか、午前中は力抜き気味?! でも、お父さんの團十郎の演技は流石でした
夜はお気に入りのお店でてんぷらを食べて大満足な一日でした

We went to the “Kabuki” in Osaka.
“Ebi-zo” is one of young “Kabuki” actor played this day but he wasn’t well I thought but his father “Dan-ju-ro” was grated.
We ate some “Tembura”s at our favorite shop and we spent wonderful day.


お昼はうなぎ弁当

Lunch