2011年度陶芸作品 My potterys 2011


夏休みに休んでいた分、今年度最後の窯入れの時に沢山、作品が出来上がってきました

My potters of last year



十二支シリーズ

結局、今年の”龍"は間に合わず、後いくつかも製作中ですが
今回は備前焼風に仕上げました
本当は小物をつける予定なのでまだ作品としては出来上がりではありません
土:赤合わせ
釉薬:ひいろをかけ、上から焦げひいろ、松ばいを吹き付けた

The 12 zodiacal signs
I didn’t make finish this year’s “Dragon” the end of last year and also there are missing some animals too. I am still making them now. I tried to put colors them like a “Bizen-Yaki” this time.
I will put some decorations for each animal so they are not already show.

[ ]

[ ]


炭化焼き

教室で初めて炭化焼きに挑戦
素焼きの入れもの中にもみ殻、木炭、豆炭などを入れてその中に焼き物を入れ蓋をして酸素が少ない状態にして焼くと釉薬をつけなくても自然にきれいな色がつき、時には金や銀など色も出ます。どんな色に仕上がるかはふたを開けてみてのお楽しみといった感じです。
今回私の作品はもみ殻、貝殻、木炭チームに入れてもらいました
4面とも不思議な色が出ました。菜箸入れに使用中
土:赤合わせ

“Tanka-yaki”
“Tanka-Yaki” is burn with few oxygen then many beautiful colors come out naturally.
Sometime gold and silver colors come out. We never know how colors on until cover off.
This time my “Tanka-yaki” was burn with chaffs, shells and charcoals.
Each face has different color.



トールグラス

ビールもしくはアイスコーヒーなどを入れてもいいかと作りました
思った色が出なくてあんまり気に入っていません
土:赤合わせ
釉薬:外側、白萩(白くなると思ったら、透明釉だった)
   模様は黄瀬戸と織部3号
   内側は浅水青磁

Tall glass
I made nice glasses but colors weren’t come out well. I don’t like them.

内側はビールの泡が立つように模様を彫りこんだから入り口だけ着けたかったのに、全部についてしまって、さらに色もぼやけ気味
左手側はさらにどっぷり着いてしまった
出来上がりに満足いかないなら面倒くさがらず、失敗したら洗ってまたやり直すべきだと思う



メダカ鉢

ベランダで育てる様にメダカ鉢を作ってみました。ちょっと小さかった。旦那様はこれに炭を入れてスルメを焼きたいそうな
土:赤合わせ
釉薬:外側、白萩 内側、浅水青磁
  模様は織部3号、瑠璃なまこ、浅水青磁

Basin for baby fish
My husband has killifish. They are only his hobbit. They usual have many eggs in spring. Then we have to separate them from their parents. This basin for grown babies.
But he want to use this for brazier now.



焼酎入れ

以前に色が気に入らなかったものに再度色つけをしました
特殊なのりを釉薬に加えて着け直します
以前より落ち着いた感じになりましたがちょっとやりすぎ??
釉薬織部3号、縁と模様に瑠璃なまこ

I used to make this but I don’t like color then I put paint again.



備前焼の長皿

近くに備前焼の登り窯で備前焼を製作している作家の方が居らして、2回目になりますが土を購入して一緒に焼いてもらっています。
私は今年が初参加でした
いつも使っている土とはまた感触が違い、難しい感じがしました
この2枚と同じ形で大きいのを1枚作ったのですが、乾燥の途中で自然と割れてしまい、仕方なく練り直して作り直しましたが、練っていくうちに土の粗い粒子がどんどん出てきてびっくりしました
この2枚も焼いているうちに自然に反ってしまい、真中が浮いていますが、気に入って使っています

These dishes are real “Bizen-Yaki”. There is kiln for “Bizen-Yaki” near our class. We bought soil of Bizen-Yaki from there and burn there.
This time my first try. Teacher said flat plat is very difficult. And also my one have bended. But use them O.K. I made other big flat plat but it was broken during dry. Then I made small cup. It is exhibit my class now.